شروع کنید

گویندگی برای تبلیغات

گویندگی برای تبلیغات

5٫0 rating based on 1,234 ratings
گویندگی

در دنیای امروز که رسانه های جمعی با قدرت و رقابت قابل مشاهده ای در حال سبقت گرفتن از یکدیگر هستند، جلب توجه مخاطبین در بین این همه رنگ و تنوع ساده نیست. تبلیغات از جماه گزینه هایی است که در بین این رسانه ها بسیار به چشم میخورد و هر کسی سعی دارد گوی سبقت را در این زمینه از دیگری بِرُباید. اما همین تبلیغات، در عین دشوار بودن، مقوله ای است که با رعایت یک سری نکات، تأثیرگذار خواهد بود و اگر آن نکات در آن نباشد، بدون شک تبلیغات، کوچکترین تأثیری بر مخاطب نخواهد گذاشت. یکی از مباحث مهم در تبلیغات، بحث گویندگی و صداست. تأثیر صدا در رادیو بیشتر است؛ چرا که در رادیو، تصویری برای ما وجود ندارد که نیمی از تمرکز ما به سمت آن کشیده شود.

اهمیت صدا

برای تبلیغات، فقط مبحث دیداری مطرح نیست. بلکه علاوه بر آن مقوله ی صدا نیز حائز اهمیت است. این صدا میتواند شامل صدای موسیقی در تبلیغات، صدای گوینده ی تبلیغات و همچنین لحن وی باشد. صدای مناسب، احساسات مخاطب را تحت تأثیر گذاشته و از این طریق، مخاطب را به سمت خود جذب و متمرکز می کند. در حقیقت، صدا دومین فاکتور مهم برای میزان تأثیرگذاری بر مخاطب است. این نکته نیز گفتنی است که هر تبلیغی، لحن و بیان مخصوص به خود را می طلبد و نباید برای همه ی تبلیغات، یک لحن مشترک را به کار بُرد.

وظایف گوینده ی تبلیغات

گوینده ی تیزر مانند یک بازیگر است؛ منتهی بازی با صدا. او باید بتواند با بالا و پایین کردن صدای خود و در واقع شخصیت دادن به صدایش متناسب با تبلیغ مورد نظر، احساسات مثبتی در مخاطب ایجاد کند و او را نسبت تهیه ی به محصول مورد نظر، ترغیب کند. لحن گوینده ی تیزر تبلیغات باید واضح و شفاف باشد و کلام را به صورت مبهم منتقل نکند. از وظایف دیگر او این است که برای تبلیغ به هر محصولی، بیان متمایز و جداگانه ای داشته باشد. چرا که هر محصولی، انرژی وبیان خاص خود را نیاز دارد.

ویژگی های گویندگی برای تبلیغات

شخصی که قصد گویندگی برای تبلیغات دارد، باید ویژگی هایی را داشته باشد. از جمله:

کاربرد کارایی صدا

در مبحث گویندگی برای تبلیغات ، چون باید در تبلیغ محصول، تمام انرژی و اهداف تیزر را بیان کنید، پس باید از همه ی توان و کارایی های صدای خود استفاده کنید.

تسلط به زبان

در سطح بین المللی، باید تسلط کافی به زبان و لهجه ها داشته باشید تا ارتباط قوی تری با مخاطب هر کشوری که برایش تبلیغ می کنید، برقرار نمایید. برای این کار باید خواندن متن هایی به زبان ها و لهجه های مختلف را برنامه روزانه ی خود قرار دهید.

شخصیت بخشیدن

شاید مهمترین چیزی که یک گوینده تیزر تبلیغاتی باید مدنظر قرار دهد، نحوه ی صحبت کردن و شخصیت دادن به صداست. میتوانید برای هر برند و یا محصولی، شخصیت جداگانه ای به صدایتان بدهید. برای موفیت در این مورد نیز باید متنهایی را انتخاب و آن را بلند اجرا کنید؛ نه این که فقط بخوانید. بلکه آن را اجرا کنید. حتی میتوانید صدایتان را ضبط کنید تا بعد از شنیدن، ایرادهای اجرا و شخصیت دادن به صدایتان را رفع نمایید.

انتقال پیام

در واقع وظیفه ی اصلی هر گوینده ای این است که پیامی را انتقال دهد. سه مورد بالا، همگی برای تأثیرگذاری بر مخاطب مورد استفاده قرار میگیرند.

روش های انتقال پیام

در مبحث گویندگی بدر مبحث گویندگی برای تبلیغات ، روش های انتقال و ارسال پیام به مخاطب متفاوت است. از جمله:

  • فروش سخت: در روش فروش سخت، گوینده ناچار است با تمام قدرت و انرژی زیاد، اطلاعات محصول را بیان کند.  
  • فروش نرم: در برخی تبلیغات، نیازی به انرژی زیاد گوینده نیست. بلکه همان صدای آرام اما رسا برای گوینده کافی است. این روش، همان روش نرم است.
  • مکالمه ای: در روش مکالمه ای، برای تیزر تبلیغاتی از چند گوینده استفاده میشود و مکالمه ی بین آن ها در واقع، در حیطه ی معرفی یک محصول بیان میگردد.   

نکات سلامتی گویندگان

حرفه ی گویندگی از مشاغلی است که یا نشسته انجام میشود یا ایستاده، که هر دوی این حالت ها، می توانید برای بدن آسیب به دنبال داشته باشد. ایستادن طولانی مدت، خطراتی مانند مشکالت کمر، واریس و … دارد و نشستن طولانی مدت نیز آسیب هایی مانند بیماری های قلبی، افزایش چربی و … .
اما رعایت نکته های زیر میتواند برای جلوگیری از این مشکلات، مناسب باشد:
بعد از هر 20 دقیقه نشستن، بایستید و ستون فقرات خود را با حرکات آرام از فشردگی خارج سازید.
تمرینات بدنی مانند کشش گردن و شانه و همچنین کشش بدنی انجام دهید.

azar mir وب‌سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *